Wat is het verschil tussen een SEA- en SEO bureau?

Misschien heb je de termen SEO en SEA wel eens eerder voorbij zien komen. Beide zijn gericht op digitale marketing en het verhogen van het aantal bezoekers op jouw website. Vraag je je af of je meer baat bij hebt bij een SEA of SEO bureau? Lees dan hier onder verder om meer te weten te komen over de verschillen tussen SEO en SEA en de voordelen die beide soort marketing bureaus met zich meebrengen.

SEO-SEA bureau

Ondanks dat de termen op elkaar lijken, en ook veel met elkaar overeenkomen, zit er een duidelijk verschil tussen. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat inhoudt dat je de kwaliteit van je website op zo’n manier verbetert dat deze stijgt in de organische (niet betaalde) ranking van een zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo. SEA staat voor Search Engine Advertising, wat zich juist focust op verbeterde zicht- en vindbaarheid door het gebruik van betaalde advertenties en banners. Voor beide types zijn er gespecialiseerde bureaus die je kunnen helpen met het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw website, maar wat is nou precies het verschil tussen een SEA bureau en een SEO bureau?

Wat is het verschil tussen een SEA- en SEO bureau

Zoals hierboven al besproken is het grootste verschil tussen SEO en SEA het feit dat SEO focust op organische vind- en zichtbaarheid terwijl SEA focust op betaalde promotie. Daarbij focust SEO zich op de kwaliteit van de website gefocust op de wensen van de klant. Het is van belang dat een website zo wordt ingericht dat een klant gemakkelijk kan navigeren en vindt wat hij of zij zoekt aan de hand van de juiste zoekwoorden. Deze verbeteren dragen op de lange termijn bij aan de kwaliteit en vindbaarheid van de website in een zoekmachine. Search Engine Advertising draait om betaalde advertenties. Dit soort advertenties verschijnen dan als tekst of foto boven aan de resultaten van een zoekmachine. Vaak is het zo dat je voor dit soort advertenties betaalt per klik. Hoe meer klanten op deze manier je website vinden, hoe meer het kost. Door gebruik te maken van professionals bij een SEA of SEO bureau kun je deze verschillende types van digitale marketing optimaliseren.