Een copywriter staat bekend als schrijver van verschillende teksten: reclameteksten om te adverteren op bol of te adverteren op amazon, krachtenartikelen, interviews, etc. Doordat steeds meer bedrijven overstappen naar de verkoop via internet, neemt de vraag naar copywriters momenteel opmerkelijk toe. Wellicht overweeg jij wel om te starten als copywriter.
Hoogstwaarschijnlijk zul je al informatie over het beroep hebben gevonden. Je wilt immers wel weten of het beroep inderdaad voldoet aan jouw verwachtingen. Helaas doen er altijd misverstanden de ronde over het beroep ‘copywriter’. Om jou inderdaad een goed beeld te geven van het beroep, zal ik in dit artikel de meest voorkomende misverstanden benoemen.
Een copywriter is een kei in de Nederlandse taal
Bedrijven die copywriters inhuren, verwachten inderdaad dat zij een tekst geleverd krijgen zonder spel- en taalfouten. Hiervoor hoeft de copywriter echter geen kei te zijn in de Nederlandse taal. Bovendien is vrijwel alles op het internet op te zoeken. Dus overweeg jij om copywriter te worden, maar heb jij af en toe problemen met het juiste lidwoord of de correcte vervoeging? Geen paniek. Ook in dit geval kun jij nog een succesvolle copywriter worden.
Copywriter is een makkelijke baan
Het leven van een copywriter klinkt als een droom. Een copywriter kan immers op iedere gewenste plek werken en heeft zelf in de hand wanneer de teksten geschreven worden. Toch wordt het beroep nog regelmatig onderschat. Copywriters hebben vaak een enorme tijdsdruk door de vele deadlines. Het is dan ook belangrijk dat copywriters goed onder druk kunnen werken.
Copywriters zijn schrijvers
Deze uitspraak is gedeeltelijk correct, maar er mist een belangrijk deel. Copywriters zijn inderdaad verantwoordelijk voor het schrijven van krachtige teksten, al vinden er vooraf veel andere taken plaats. Zo zal de copywriter te werk gaan met de zoekmachineoptimalisatie en marktonderzoek. Het beroep is veel breder dan het schrijven van teksten.